Syngenta

Succesvolle oplevering kwekerij en democentrum Tomato Vision

Aan de Herenwerf in Maasland vond begin mei de opening plaats van Tomato Vision. Dit nieuwe R&D- en marketingcentrum voor veredelingsbedrijf Syngenta bestaat uit een hypermoderne kwekerij en democentrum. Technokas bouwde de kwekerij in opdracht van Hortics BV, het bedrijf van algemeen directeur Arjan Bassie, die namens Syngenta de beheerder is van dit complex. Naast een zeer geavanceerde kas is vanaf het begin ook meteen de inpassing van de fraaie demoruimte meegenomen.

De bouw van het complex is in relatief korte tijd gerealiseerd. Naast de kas heeft Technokas tijdens het traject verschillende deelopdrachten gekregen. “Aan de hand van een bestek van AAB realiseerden wij allereerst de uitvoering van een hightechkas van 14.000 m2. Daarin waren ook de gevels van de huidige demoruimte inbegrepen. In nauwe samenwerking met de opdrachtgever hebben we vervolgens alle voorzieningen voor het teeltsysteem in de kas ontworpen, evenals de scherminstallaties en de cv-installaties”, vertelt Maurice Hartman, directeur van Technokas.

Verwarming en belichting

Bij het ontwerp en daarna ook de uitvoering van de cv-installatie ging Technokas uit van een inpassing van bestaande warmte- en CO2-bronnen. Toch is er ook meteen gekeken naar, en rekening gehouden met een toekomstige aansluiting op aardwarmte en/of een nieuwe WKK. In de kas zijn uiteindelijk vijf verschillende afdelingen voor belichte en onbelichte teelten gerealiseerd. Voor Syngenta biedt dit de mogelijkheid om met moderne én traditionele kweektechnieken 800 unieke, nieuwe hybride soorten te testen en te selecteren voor specifieke marktbehoeften.

Slimme aanpassingen

“Omdat Syngenta deze kwekerij ook gaat gebruiken om haar relaties te ontvangen en te informeren over hun activiteiten, wilde zij hier ook een democentrum creëren. Om de constructie en inpassing van deze 1500 m2 grote ruimte te faciliteren, hebben we vanaf het begin meteen al enkele aanpassingen doorgevoerd. Zo hebben we het deksysteem veranderd van polycarbonaat naar een dubbelglas dek. Ook hebben we het heiwerk voor de betonvloer direct tijdens de bouw van de kas meegenomen en niet gewacht op de uitvraag en aanbesteding voor het interieur van de demoruimte. Dit leverde een forse besparing op”, vertelt Hartman.

Hoogwaardige afwerking

Uiteindelijk bracht Technokas ook een offerte uit voor de realisatie van de afwerking en het interieur van het democentrum, waarvoor AAB het ontwerp had opgesteld. “Omdat er sprake was van een integraal ontwerp voor het interieur dat doorliep in de buitengevels, konden wij een compleet voorstel maken dat prijstechnisch interessant bleek. Wij kozen voor een combinatie van het geïsoleerde glasgevelsysteem van Boal en een houten gevelbetimmering die samen een zeer fraaie gevel opleveren. Juist door op al deze momenten voor de verschillende disciplines als partner in plaats van opdrachtnemer op te treden, konden we een sterke en positieve bijdrage leveren in het halen van de planning.”

Zeer korte doorlooptijd

Ondanks de drukte in de markt en de spanning op de leveringen bleek Technokas in staat om een planning te halen waarbij eind 2019 de eerste onbelichte afdelingen in gebruik konden worden genomen. Terwijl de start van de bouw van de staalconstructie pas vier maanden eerder, in augustus 2019, van start ging. Met de opening van Tomato Vision begin mei is het hele project in een doorlooptijd van circa 9 maanden volledig gerealiseerd.